WTC mysteriet.

2008 juli 5
by leffe45

Mysteriet med det tredje tornet som kollapsade under 11 september-attackerna är snart löst, säger experter som utreder fallet. Konspirationsteoretiker menar att det i sådana fall är en falsk lösning.

Aldrig att konspirations-anhängarna ger sig, de har rent bibliska uppfattningar om sina teorier.
Månlandningen, prinsessan Diana och inte minst Olof Palme vimlade det av konspirationsteorier om, den ena mer paranoid än den andra.

En grupp konspirationsteoretiker hävdar att explosiva laddningar hade placerats ut för att avsiktligt rasera huset. Bland annat säkerhetstjänsten CIA hade kontor där, och kollapsen ska ha varit ett sätt att dölja deras inblandning i attackerna på tvillingtornen. Dödade man kallblodigt sina egna kollegor på kontoret, för man kunde ju inte varna alla, eller?
Vore det inte lättare att plocka bort bevisen på kontoret än att spränga det också? Tror man utredare är så korkade att de inte kan hitta spår efter bomber.

WTC

Skulle CIA med Bush administrationens goda minne kunna utföra detta och sedan inte bli avslöjade?
ALDRIG…. Bomber i de två tornen och även bomber i det tredje, ingen som märker hur korkat det är?
Bildspel

Colum Lynch, tidningen Washington Posts FN-korrespondent:

DÅ:
- Jag bodde i Brooklyn och skulle ta tunnelbanan till jobbet när jag hörde konstiga historier om att något hänt vid World Trade Center. Väl på tåget beslutade jag mig för att hoppa av vid tvillingskraporna.

- Jag kom upp i en overklig och hektisk scen … bredvid en stor vrakdel från ett flygplan. De hade redan hunnit lägga vita lakan där det varit kroppar men jag såg kvarlevor.

Ett BBC-program om raset av WTC byggnad nr 7, som inte träffades av något flygplan och som är första exemplet någonsin på ett stålskeletthöghus som rasar pga kontorsbränder, visades på SVT. Programmet lämnade en någorlunda balanserad redogörelse där båda lägren fick komma till tals. Initiativtagaren till “Arkitekter och ingenjörer for 911 Truth”, Richard Gage, och fysikprofessorn Steven E Jones framstod som högst trovärdiga. Sista anmärkningen i det 55 minuters långa programmet gavs dock av en brandman som sade sig inte ha hört eller sett några explosioner strax före tornets symmetriska ras på 6,5 sekunder!

118 Witnesses.

Mystery Of World Trade Center Building 7 Collapse Solved
The National Institute of Standards and Technology have said they have solved the reason for the collapse of Building 7 of the World Trade Center.

Their years-long study and analysis has determined that for the first time in the history of the world, a skyscraper collapsed because of fire.

Dana McQuillen, a spokesperson for leaseholder Larry Silverstein, commended the NIST’s research. She expected that this conclusion would lay to rest all the conspiracy theories.

Source: news.yahoo.com

11 Responses leave one →
  1. 2008 juli 6
    hermanubis permalink

    konspirationsteorier är allt roliga och rätt komiska. Men enligt deras sätt att resonera kan dom aldirg ha fel. Dom kör med samma felaktiga logik som religösa fanatiker.
    Dom missar en av dom viktigaste detaljerna i ett logiskt tänkande nämnligen Ockhams rakblad/kniv. Den enklaste lösningen är ofta den sanna lösningen.

  2. 2008 juli 6
    Markus permalink

    Hej, håller med om att konspirationsteorier oftast är komiskt komplicerade och befästa med låg trovärdighet, men den här gången är jag inte säker på min sak. Kolla gärna filmen på http://www.ae911truth.net/.

    Är själv universitetsutbildad i fysik och kan inte förstå hur den officiella förklaringen kan stämma.

  3. 2008 juli 6

    Seriöst!, de flesta som ägnat tid åt de officiella rapporterna vet att det är bogus. Läs och se sjäva för DN etc kommer inte presentera det på ett annat sätt på ett bra tag framöver.

  4. 2008 juli 7
    ozon permalink

    Skulle CIA ha gjort det för att hjälpa Vita Huset starta krig? Samma organisation som läckt som ett såll i åratal för att Bush ska misslyckas?

    Två av världens högsta byggnader kollapsar intill men det hade ingen effekt. “Truthers” är totala idioter.

  5. 2008 juli 7

    Här är den mer utförligare originalartikeln från BBC:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7485331.stm

    Sen kan ni som vill studera mer i ämnet HÄR.

  6. 2008 juli 7
    bob permalink

    Jag tycker det är en smula respektlöst att säga att folk som inte tror på den officiella historien är “roliga och rätt komiska”, med tanke på att merparten av offrens anhöriga inte köper den. De utgör en väldigt stor del av 911 truth rörelsen och vill ha en ny, OPARTISK utredning av händelserna den 11 sept.

    “Tror man utredare är så korkade att de inte kan hitta spår efter bomber.”
    Inte om bevismaterialet fraktas utomlands för återvinning innan någon hinner titta på det.
    http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Destruction_of_Evidence_from_Ground_Zero_at_the_World_Trade_Center
    http://www.youtube.com/watch?v=GxycV4fNPnQ

    Och det är ju konstigt att man sedan första dagen inte hört ett enda av alla de vittnen på plats som rapporterade om explosioner i byggnaderna.
    http://www.youtube.com/watch?v=MwSc7NPn8Ok

    En aning mystiskt är ju också att BBC rapporterade att wtc7 hade “kollapsat” INNAN det ens hände!
    http://www.youtube.com/watch?v=6mxFRigYD3s

    Om ni har lite tid över och faktiskt är intresserade av att ta reda på vad som hände den dagen kan jag rekomdera dessa filmer:
    http://video.google.com/videoplay?docid=-3719259008768610598&hl=en
    http://video.google.com/videoplay?docid=-594683847743189197&hl=en

    Cheers!

  7. 2008 juli 8

    Enligt min åsikt så bygger många konspirationsteorier(inte alla) på folks fientliga inställning mot myndigheter eller skall vi säga misstänksamhet. Något som talar emot många av dessa teorier är att man glömmer den mänskliga faktorn.
    Skulle en sådan här stor operation mot USA:s hjärta och med så många döda amerikaner inte göra att någon mänsklig länk i kedjan bristert och får samvetskval?

    Vad var skälet till bomberna då? Att börja krig? Har man inte börjat krig förut utan att på hemmaplan döda en massa amerikaner.
    Min uppfattning är att en sådan operation som 9-11 skulle vara alltför osäker för de inblandade och därför faller logiken i det hela.

    Det har sagts att konspirationsteorier är den vanlige mannens förklaring på en komplex värld, vars sammanhang försvunnit, och vars händelser ofta har många olika orsaker. Lägg därtill en misstro mot alla myndigheter.
    I konspirationsteoriernas värld finns inga tillfälligheter. Allt måste ha en orsak och det är nästan aldrig den orsaken sådan som myndigheterna beskriver den.

    Därmed inte sagt att konspirationsteorier alltid är fel, myndigheter kan ljuga, utelämna och på annat sätt dölja, men att CIA skulle döda tusentals amerikaner för att få igång ett krig är för mig åt helvete för svårtuggat.

    George Monbiot

  8. 2008 juli 8
    bob permalink

    “Skulle en sådan här stor operation mot USA:s hjärta och med så många döda amerikaner inte göra att någon mänsklig länk i kedjan bristert och får samvetskval?”

    Det är det folk som gjort:
    http://www.youtube.com/watch?v=mGI5BmNd7AE&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=pGAiyJ_l2a8

    “Vad var skälet till bomberna då? Att börja krig mot Irak?”

    Det var ju inte Irak man invaderade efter 11 sept, det var Afghanistan, som USA redan månader innan den dagen hade omringat med sina trupper.
    Men i förlängningen ledde det ju till att man kunde invadera Irak och lägga beslag på deras olja. http://www.youtube.com/watch?v=LXDMIVYbJgs&feature=related
    Men den viktigaste anledningen, som jag ser det, var att kunna starta “kriget mot terror”. Vad bygger patriot act, FRA-lagen och alla andra inskränkningar på våra fri- och rättigheter på som vi sett de senaste åren? 11 sept och kriget mot terror.

    “Har man inte börjat krig förut utan att på hemmaplan döda en massa amerikaner.”

    Det har hänt, men inte allt för ofta. Pearl harbour har det ju visat sig att man kände till och lät hända för att ha en anledning att gå in i andra världskriget. CIA har deklassifiserat dokumenten som bevisar att “gulf of tomkin” incidenten var en falskflagg-opperation för att kunna rättfärdiga vietnamkriget.

    “…men att CIA skulle döda tusentals amerikaner för att få igång ett krig är för mig åt helvete för svårtuggat.”

    Då antar jag att du inte känner till “operation northwoods”
    “Journalist James Bamford summarized Operation Northwoods
    Operation Northwoods, which had the written approval of the Chairman and every member of the Joint Chiefs of Staff, called for innocent people to be shot on American streets; for boats carrying refugees fleeing Cuba to be sunk on the high seas; for a wave of violent terrorism to be launched in Washington, D.C., Miami, and elsewhere. People would be framed for bombings they did not commit; planes would be hijacked. Using phony evidence, all of it would be blamed on Castro, thus giving Lemnitzer and his cabal the excuse, as well as the public and international backing, they needed to launch their war.”
    http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Northwoods

    “I konspirationsteoriernas värld finns inga tillfälligheter. Allt måste ha en orsak och det är nästan aldrig den orsaken sådan som myndigheterna beskriver den.”

    Jag håller med om att många konspirationsteorier är ganska befängda, Jesus var en alien och Elvis lever tillsammans med Hitler på en ö i sydamerika. Men felet med de teorierna är att man hittar på svaret först och arbetar sig fram till en förklaring/bevisning av det man redan bestämt sig för. Som 911 comission report har gjort; “byggnaderna förstördes av eld, hur ska vi bevisa det?”
    Detta var inte fallet när jag började undersöka 9/11. Jag var helt säker på att det inte kunde ha varit ett insiderjobb. För stort tänkte jag. Men ju mer jag tittade på bevisen desto svårare var det att förneka att det åtminstone förekommer en mörkläggning av händelserna den dagen. Kom ihåg att Hitler brände ner sin riksdagsbyggnad för att kunna starta ett “krig mot terror” och ta folks demokratiska rättigheter ifrån dem. Detta var en “konspirationsteori” tills man hittade dokumenten som bevisade det.

    Frågan är ju egentligen vilken konspirationsteori man vill köpa. Den som säger att det var en radikal muslimsk konspiration för att anfalla världens mäktigaste militära nation (och lyckas tack vare USA:s beslut att skicka alla sina fighterplan till kanada och alaska för att öva sig på ett terrorsenario där kapare flyger jumbojettar in i skyskrapor, samma dag!).
    Eller den som säger att intressen inom vita huset konspirerade för att kunna starta ett nytt korståg i mellanöstern och mot demokratiska rättigheter. Och sen är det ju ett lustigt sammanträffande att Bushfamiljen, Dick Cheney mfl har stora intressen i vapen-, olje- och säkerhetsindustrin. Vem vann mest på de här attackerna? Följ pengarna.

    Tittade du på nån av filmerna jag länkade till?

    Jag läste artikeln du länkade till, tyckte den här frasen ang. pentagon var rätt talande:
    “The wings and tail disintegrated when they hit the wall, which is why the holes weren’t bigger.”
    Hur vingarna kan ha upplösts i tomma luften av att slås mot pentagons vägg förstår jag inte riktigt. Borde det inte finnas NÅTT kvar av dem? En motor, vad som helst?

    http://www.nowpublic.com/press/nist-implicitly-admits-wtc-towers-destroyed-controlled-demolition-9-11

  9. 2008 juli 9

    Om man använder logiken,

    Hur kunde tre flygplan flyga in i WTC 1 och 2 + Pentagon utan att amerikansk militär ingrep?

    Kunde Usama Bin Laden ha planerat WTC från en grotta i Afganistan?

    Hur kunde byggnaderna ramla samman och förvandlas till damm efter en rökig eld? Det har aldrig någonsin inträffat tidigare att en stålbyggnad ramlar samman pga en eld.

    Hur kunde byggnad 1 och 2 ramla samman inom loppet av 9 sekunder, fritt fall?

    Det finns allt för många frågor kring WTC vilket USA´s regering vägrar besvara.

  10. 2008 juli 11
    Bo Larsson permalink

    leffe45 är ett typexempel på de personer som hittar på alla möjliga ursäkter för att slippa se verkligheten genom att sluta tänka och istället förlöjliga människor som verkligen tänker självständigt och gör seriösa utredningar av komplicerade frågor. Att det finns löjeväckande konspirationsteorier är inte så konstigt, t ex ca 70 % av CIAs verksamhet går ut på desinformation för att mörklägga vad man egentligen sysslar med. Att som del av desinformationsarbetet sprida knäppa konspirationsteorier för att kunna kompromettera alla försök till seriösa undersökningar är ett effektivt sätt att förhindra att det CIA och andra säkerhetstjänster som t ex MI6 och Mossad gör blir känt för allmänheten. När stollar som leffe45 sen raljerar över “konspirationsteoretiker” (trots att han själv är en sådan om han tror på den offieciella versionen rörande 9/11) blir han ett omedvetet verktyg för att förhindra att seriösa undersökningar gör det möjligt att få fram sanningen och fälla de verkliga brottslingarna. Till leffe45, läs professor David Ray Griffins böcker och detaljerade genomgångar av fakta kring 9/11 så tror jag att du med all säkerhet kommer att omvärdera ditt ställningstagande om 9/11. I mitt tycke måste man vara på gränsen till sinnesjuk om man efter att ha tagit del av allt bevismaterial inte inser att 9/11 planerades och genomfördes av Bush administrationen. Den republikanske insidern och advokaten Stanley Hilton som har omfattande kontakter på högsta nivå i Washington har en kopia av ordern undertecknad av Bush för att genomföra attackerna den 11/9 2001, liksom vittnen som var beredda att vittna i en domstolsprocess mot Bush där han anklagades för högförräderi men eftersom man inte kan åtala en sittande president och Hilton förmodligen hotats till livet så har det inte kommit vidare. Men det är vår skyldighet att se till att sanningen om 9/11 kommer fram, inte minst med tanke på att FRA-lagen aldrig skulle haft en chans om det inte var för 9/11. Att sprida seriös information om 9/11 är det mest direkta sättet att definitivt sänka FRA-lagen.

  11. 2008 juli 11

    huh? Förlöjliga människor? Ge mig ett exempel´, eller känner du dig underlägsen?
    Betänk sedan att du uppfattar en verklighet och jag en annan, eller har du denna religiösa moral att endast din uppfattning är den som gäller. Att du ser fan och hans moster på alla väggar behöver inte per automatik betyda att jag måste göra det.
    Vänliga hälsningar
    Leffe.

Leave a Reply

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS