Neeeej!!!

Systembolaget har just nu stora problem. 28 butiker runtom i Sverige får hålla stängt sedan kassasystemet har slagits ut. Måste genast rusa ut och kolla…..Är det något jävla data virus, är det hackers i IOGT-NTO som varit framme.

Det var inte IOGT-NTO. En felaktig uppdatering från antivirusjätten McAfee har gjort att en helt legitim systemfil i Windows klassas som skadlig.

Felet gjorde att över 800 000 datorer i världen slogs ut.

I Sverige har bland annat Telia, Systembolaget och flera kommuner drabbats hårt. Har Telia här men har inget märkt.

6 thoughts on “Neeeej!!!

  1. Använder gratis Avast på fem maskiner, inga problem under de tre år jag använt detta.
    McAfee o Norton bara skit som slöar ner maskinerna.

  2. Har man Telia så har man Telia ”säker surf”, som baseras på ett program från F-Secure. Naturligtvis kan du välja bort detta om du vill, men under de år jag använt ”säker surf” har jag inte haft några(vad jag märkt) virus som orsakat problem.
    Om detta segar ner datorn kan jag inte säga då jag inte kan jämföra, men jag har fiberoptik lina så den delen kan inte bli bättre.
    Flaskhalsen kan väl vara själva datorn då. Kanske skulle stänga ner ”säker surf” en tid och kolla, men det kan vara jävligt riskabelt.

    Det sägs att Windows 7 skall vara snabbare.
    Kör med Vista och vet inte om jag vill lägga ut en massa pengar på att uppgradera till Windows 7.

    Internet har fungerat relativt bra även om jag ibland förbannat slöa sidor.
    Men problemen kan ibland ligga på tv delen när man bläddrar mellan kanaler och ”uppkopplingen” liksom inte hänger med, utan bilden blir svart eller fryser till.

  3. Jag upplever 7 snabbare än både Vista och XP men inte vetenskapligt, bara känsla.
    På laptopen går det definitivt snabbare. Varför betala Telia när Avast och Comodo ger samma skydd, fast gratis. Enda nackdelen är att man måste läsa vad som står när man installerar så att man inte får en massa gratistjafs som inte behövs.

  4. Vad gäller intenet brukar det alltid finnas hastighetsspärrar som ligger och jobbar antingen hos din isp eller hos den andre.
    Men det är en statshemlighet.

    Vissa portar är mera bevakade än andra i allas isp:ers nät.. och nu när du kommer upp i hastigheter över 10/10 så kan det vara så att spärrarna börjar reagera på din nerladdning. I vilken utsträckning vet jag inte.
    En eftergift åt nöjes industrin kan tänkas.

    Virusprogram? En ren djungel. Där gratisprogrammen inte behöver vara sämre än de dyra drakarna. Tester man läser om görs mycket på beta versioner så det bästa är att vänta tills man får ett färdigt program.

Kommentera

