Pillereffekt.

Flera tro sig behöva extra tillskott av t.ex. c-vitamin av någon anledning, då kan man köra i sig piller eller något annat extra tillskott av c-vitamin varje dag.
C-vitamin är bra för immunförsvaret men det räcker för det mesta med det man får i sig via maten. Och för höga doser är här liksom i många andra fall inte bra. Du mår inte bättre av höga doser av C- och E-vitaminer..

Man skriver att när doseringen kommer över en viss tröskel, hindras de så kallade signalvägarna mellan cellerna. Vilket betyder att information mellan cellerna blockeras vid höga doser, och då försvinner effekterna t.ex. av träning. Dess högre doser dess mer faller effekten av träning enligt norska forskare.

De främsta källorna i maten är färska, mogna frukter/grönsaker/bär samt juice. Citrusfrukter och kiwi innehåller högre halter än de flesta andra frukter. Äter du något av detta flera gånger i veckan lär du knappast behöva extra tillskott.
I grönsaksväg är det kålsorter (broccoli, brysselkål, grönkål, vitkål, blomkål) och paprika som är rikast på vitaminet.

Så där nu har ni fått lite vetande som ni troligtvis redan visste..

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s