Ät inte risprodukter

säger Livsmedelsverket i alla  fall inte små barn. Och vuxna bör inte ät det mer än ett par gånger i veckan.

Det kan vi läsa om dessa dagar i media. Men jag visste att detta har jag hört lång innan så jag kollade. Och visst, år 2008 15-mars kunde man läsa i  ”Testfakta” om varning för ris. Då visserligen mögel men det borde väl fått övriga varningsklockor att ringa.

Varför komma nu, mögel i mat eller arsenik borde väl föranleda råd till småbarnsföräldrar vilket som.

Men Livsmedelsverket har faktiskt kommit med en rapport redan 2008.

3 thoughts on “Ät inte risprodukter

  1. Vi fattar, risprodukter är jättefarliga…. och det är väl därför som Japan där risprodukter är, har jag hört, en storprodukt och antalat hundraåriga japanar når nya rekord…

  2. Om jag förstod det hela rätt så var det väl först och främst riskakor det gällde som av någon anledning hade mycket höga värden.
    Ris är dessutom en ”fattigmanskost” så jag läste att Japan kom först på 50:e plats med 119 gram per dag och person. Andra fattigare länder låg långt före som Bangladesh (473 gram) Laos (445 gram) Kambodja (436 gram). Om det är några som dör eller blir sjuka där på grund av ris vet i fan, finns ingen statistik på det, vad jag hittat i alla fall. Men visst finns det rapporter om människor som blivit förgiftade av ris, men då t.ex. från tungmetaller som läckt ut i marken.

    • Var kanske lite raljant, men ska vi följa alla kostråd som sprids i media lär vi nog istället avlida av svält. ALLT är farligt!
      Nu lär det dock vara så att ”ris” ackumulerar arsenik i yttre skalet, dvs om arsenik finns där riset odlas.
      Därför är också det farligaste riset det som betecknas som det nyttigaste, sk fullkornsris..
      Tänker ändå fortsätta att äta ris minst 1 gg/vecka…
      Dessutom, arsenik ger rosiga fräscha kinder, lär på 16-1700-talet ha använts till detta ändamål av sk ”finare damer” ur de högre stånden.
      Deras livslängd har jag dock ingen aning om, men med tanke på att genomsnittliga livslängden då inte var så jättehög kanske det inte spelade någon roll?
      Man kan faktiskt ”vänja sig vid As”, och så småningom kunna utan skada konsumera mängder som som skulle döda en ej tillvänjd…..

Kommentera

