Svenska flaggan kopplas till rasism och främlingsfientlighet.

Det är fan sanslöst, om nu inte Metros Viralgranskaren säger att detta är inte riktigt så är det fan ett praktexempel på jävla förstockade människor.

I fredags eftermiddag var Alva Andersson, 9, förväntansfull inför helgen. Bara en halv mattelektion återstod av skolveckan, fredagsmyset och ledigheten hägrade – men när Alva tog upp sin mobil ur fickan för att lägga den i sin väska, kallade hennes lärare henne till katedern.

– Jag fattade ingenting, vi får ju inte ha mobiler under lektionerna, men jag la ju bara ner den i väskan, jag höll inte på med den, säger en märkbart ledsen Alva när vi talar med henne i Örebro.

Alvas lärare förklarade för henne att hennes mobilskal var stötande och att det kunde få andra elever att känna sig kränkta och må dåligt.

– Först trodde jag att hon bara skoja, varför skulle den Svenska flaggan få andra att må dåligt, det är ju vår flagga liksom.

Läraren menade att Svenska flaggan kunde kopplas till rasism och främlingsfientlighet, och att de tre nyanlända flyktingbarnen i klassen, samt barnen med utländsk härkomst, kunde ta illa vid. Alva straffades med två timmars kvarsittning och beordrades att aldrig använda mobilskalet i skolan igen, om hon inte ville skickas till rektorn.

Jag får inte luft så arg är jag, hoppas detta är en tidningsanka, finns att läsa i bloggen ”riktigtsjukt.se”. Vore jag flickans anhörig blev det en direktkonfrontation med denna lärarskit. Men som sagt denna historia är ännu inte bekräftad.

Kommentera

