Japans svar på Tesla!

Autonoma bilar är det senaste surret i ämne bilindustri. Nissan, som visar upp sina egna framsteg i teknik med IDS Concept, är en av de stora stjärnorna på denna veckas Tokyo Motor Show.

Ett skarp stil och fyra-sits halvkombi, IDS Concept retar nästa årtionde av framsteg, med teknik som så småningom kommer att anförtro oss en bil med mer än bara enkel parkering eller farthållare.

IDS kan också fungera som en vanlig bil, men kommer med användbart skyddsnät eftersom det kan övervaka framstegen och dess omgivningar. Detta innebär att det kan överta och larma om föraren blir arbetsoförmögen.

Ratten går tillbaka in i instrumentpanelen och en platt skärm för underhållning sträcker sig ut från den. Sätena kan vridas för att möta varandra, vilket gör det lättare för passagerarna att ha en konversation. När man kommit så långt.

Mest spännande är kanske, att IDS leder trenden för autonoma bilar som inte bara driver oss från A till B, men också härmar sina ägares körstil. Till viss gräns får vi hoppas.

Detta innebär att IDS kommer, accelerera och bromsa, precis som om du körde. Det blandar din ”karaktär” med massor av ingångar om sin omgivning och en ständig konversation med andra anslutna fordon runt den.

Nissan lovar att de första delarna av den här sviten av teknik, kallad ”Intelligent Drive,” kommer att visas i bilar under de närmaste 12 månaderna. Bilen kommer att inkludera möjligheten att följa linjer och navigera i tung trafik, vilket gör att föraren undviker stressiga situationer.

Denna första nivå av teknik är inte unik, i själva verket är det ett tydligt steg bakom Autopiloten i nuvarande systemet i Teslas Model S. Men Nissan beslutsamhet att rulla ut i vanliga produktlinjer kommer att demokratisera tekniken på ett sätt som Elon Musk skapelse inte kan – genom att erbjuda det i fordon som kostar en bråkdel av Model S pris.

151030154242-nissan-ids-8-super-169

Om man antar att det skulle vara lite dyrare än den befintliga Nissan Leaf, kan rekommenderade pris ligga runt $ 40.000(USA).
Säg att den kommer att kosta runt 400 000 i Sverige. Eller lite mer.

Volvo.
Billigast blir framhjulsdrivna XC90 D4 (190 hk/400 Nm) med ett instegspris på 489.900 kronor. Då ingår den nya åttastegade automatlådan.
Vill man ha fyrhjulsdrift måste man välja XC90 D5 AWD (225 hk/470 Nm) som kostar från 554.000 kronor. Det är strax under motsvarande premiumkonkurrent.
Dyrast blir laddhybriden T8 TwinEngine med ett instegspris på 726.000 riksdaler.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s