Matvanor!

På senare tid har det kommit pekpinnar från inte minst miljömuppar om vad vi skall äta. I Danmark ville några politiker i en kommun att kommunen skulle ta bort fläskkött från skolans meny i respekt för muslimer. De måste ha förlorat den delen av hjärnan som innehåller intelligent tänkande(den vänstra).. Det blev naturligtvis inget av det och dessa halvt hjärndöda som ville ta bort fläskkött gnällde om respekt!!!

Inte äta rött kött för fan då kommer naturen att tyna bort. Ett generellt råd som ofta förekommer är: ”Dietister och andra kostexperter brukar säga att allt är tillåtet att äta – men inte alltid. Du behöver alltså inte säga adjö till favoritgodiset eller bearnaisesåsen för all framtid, men du kan inte äta det varje dag och inte hur mycket som helst…” Själv är jag som grisen kan mala ned det mesta. Fisk älskar jag, Makrill och Strömming fast Strömmingen nästan är svartlistad.

Tja inte skulle det smaka att mosa i sig  bearnaisesås varje dag eller godis heller för den delen. Själv har jag lördag som ”mosar-dag”. Det kan bli någon mer syndardag om jag träffar på en bekant på stan och vi går och fikar.. Häromdagen slank jag in på O’Learys för en öl, men det gör man inte ofta 63 spänn för en stor stark är för starkt.

Men nu har man forskat fram något.. Kanske en insektsdryck efter träningen? Sugen på malda maskar i falafelrullen? Nu har forskare vid SLU i Uppsala tagit fram ett nytt pulver av mjölmask.. Ja det är väl dem fritt att göra och mig fritt att lämna därhän. Prova på det?

Jag gjorde det i Peking för två år sedan och det var ingen sensation, mask och tror det var rostad silkesmask(bild ovan) och något annat som vår guide lade upp på fatet. Och jag kan påstå att det var ingen smaksensation i sig självt i alla fall.. Då var ”Pekingankan” dess ljuvligare och vi fick faktiskt portvin till.

Kommentera

