Island.

Sällan jag skriver om sport här men kan inte låta bli att förundras över Lars Lagerbäcks Island. Jävla synd jag inte satte en hundralapp på vinst för Island mot England. Men efterklok är ju lätt att vara.

Island upplever väl här sitt 1994 som Sverige gjorde även om 1994 är ett strå vassare eftersom det var VM. Och Island har sin ”falsett” kommentator, vi hade den utsökte Arne Hegerfors med sin klassiska kommentar ”nu firar vi midsommar i Pontiac Silverdome”, glömmer det aldrig.

Det som Sverige totalt ballade ur under detta EM har Island gjort dess bättre.. Hur mycket Lars Lagerbäck har del i detta vet jag inte, är väl som de andra tränarna.

Nu vore det en sensation av episka mått om Island besegrade Frankrike och jag sätter nog ingen hundralapp, eller skall jag det? Men hur som helst så har Island redan bevisat sin kämpar-glöd och den nästan maoriska hälsningen till fansen med händerna i luften som ett vulkanutbrott, starkt.

Lagerbäck höjs med all rätt till skyarna, men den största bedriften ett svenskt fotbollslandslag gjort var Tommy Svensson tränare för tillsammans med andre tränare Grip. Inget nordiskt fotbollslag har ännu kommit till semifinal i fotbolls VM eller tagit bronsmedalj i fotbolls-VM. Då räknat jag bort silvermedaljen på hemmaplan 1958. Bronset 1994 var större.

Danmarks seger i EM i Sverige 1992 är väl det som kan konkurrera någorlunda.

2 thoughts on “Island.

Kommentera

