Socialdepartementet för vårt eget bästa!

Många företag erbjuder i dag hemleverans av framförallt vin. Verksamheten har vuxit de senaste åren. Men socialdepartementet föreslår nu ett förbud mot så kallad distansförsäljning av alkohol.

Nu har alkoholmoralisterna vaknat upp igen och för vårt eget bästa skall man försök hindra oss att få tag i alkohol så inte staten är inblandad. Då blir ju de eviga höjningarna av alkoholskatten inte så märkbara.

Frågan är om detta förslag strider mot EU-rätten. Det får nog moralisterna kolla upp först,  svensk  alkoholpolitik är inte övriga EU:s. Mig gör det inget köper inte mycket och de gångerna jag behöver en del tar jag ofta färjan till Danmark och när jag slår på stort till Tyskland, där är jag härligt befriad från korkade svenska moralister.

Kommentera

