Missvisande reklam.

Den reklam som visas på TV i Sverige måste ligga i botten om man kollar på kvalitet. Fattar inte hur företag kan betala för att visa oftast så undermålig skit.
Allteftersom inga protesterar, dess mer förljugen blir reklamen och budskapet den förmedlar är av inget värde, om man inte menar att budskapet om varans oöverträfflighet är information. Reklam skall folk veta är ALLTID på annonsörens villkor och ytterst sällan informativ.

Själv kan jag acceptera reklamutskick via posten eller i tidningar då det ibland kan vara informativt för just där du bor. Men att se skiten i TV, där går gränsen då den reklamen nästan alltid är helt värdelös..
Läste nu om en reklam som även jag retat mig på och som tydligen andra också gjort. Först är det reklamen om ett margarin(Becel) som sägs skydda hjärtat. Friska med fullt normala värden skräms att äta Becels industriframställda fett. Så har vi ännu ett ”dundertillskott”.

Kosttillskott Vitaepro hjälper Niclas Wahlgren att jogga till jobbet – och får tjejer att flirta med honom.
Är inte det ett under så säg, företaget lär väl komma med en krystad ursäkt att ”ta det inte bokstavligt”.
Nu har flera personer anmält filmen till Reklamombudsmannen, enligt Dagens Media.

Budskapet i Vitaepros reklamfilm är tjejer, Niclas Wahlgren sjunger sig från grådaskig och trött till omgiven av kvinnor och piggare än någonsin.

”Nu är allting förändrat, nu trivs jag med mig själv / alla tjejer, de flirtar med mig” sjunger han. Dessutom kan han nu jogga till jobbet, och hjärtat hans pumpar blod, enligt sångtexten.

Att skiten sänts på TV4 visar väl att man inte är så noga med att kolla vad man sänder ut och det är väl ett lätt val när man lever på reklampengar. Då får sanningen ge vika för inkomsten. Denna reklam om Vitaepro har tydligen blivit anmäld sju gånger enligt Dagens media.
Sex anmälare tycker att den är könsdiskrimerande, och den sjunde att den är vilseledande och nog är det vilseledande alltid. Sedan kan man fråga sig om inte artister har någon självkänsla i vad för skit man ställer upp i.
Vitaepro har kritiserats länge för sin marknadsföring men det ger man blanka fan i och tydligen tror tillräckligt många på den falska reklamen att det lönar sig att ge tusan i vad som kritiseras.

Sana pharma, bolaget bakom Vitaepro och Frode Nakkim är kommunikationsdirektör där, när denna ”film” lanserades i juni skrev han i ett pressmeddelande:
– ”Detta är något helt annat än allt vi någonsin gjort tidigare i Sverige. Denna gång har vi gjort en reklamfilm där fokus framför allt är att sprida glädje och vara till inspiration, med massa humor och spex”…. Han glömde tillägga ”och lögner”…

Lämna en kommentar